09.07.2025

TIMOCOM транспортний барометр: у пошуках втрачених транспортних можливостей

TIMOCOM транспортний барометр: у пошуках втрачених транспортних можливостей

Графік частки пропозицій вантажу в ЄС за 3 квартал

TIMOCOM транспортний барометр: співвідношення пропозицій вантажу й вільного транспорту й прогноз на 4 квартал 2024 р.

Протягом літніх місяців кількість пропозицій вантажу залишалася стабільною. Високий попит на короткострокові транспортні перевезення призвів до різкого зростання частки пропозицій вантажу у вересні.

У противагу поточній економічній ситуації, що зазнає спаду, тенденції в транспортному барометрі TIMOCOM показують високий попит на вантажні перевезення в Європі. Кількість пропозицій вантажу у Європі зросла в 3 кварталі 2024 року на 90%, у той час як кількість пропозицій вільного транспорту на TIMOCOM Marketplace продовжувала зменшуватись. 

Попит у Європі майже не змінився

У Європі попит на транспортні перевезення в 3 кварталі залишався майже таким саме високим, як і у 2 кварталі цього року (–0,1 %). Чи вдалося в цьому році обійтися без традиційного літнього спаду? Навіть попри погіршення економіки? У будь якому разі кількість пропозицій вантажу на готівковому ринку була значно більшою, ніж у 2023 році, і досягла піку у вересні із середньою часткою пропозицій вантажу 81 %. На внутрішньому транспортному ринку Німеччини кількість пропозицій вантажу в 3 кварталі була на 11 % нижчою, ніж у попередньому кварталі, і на 66 % вищою, ніж у той самий період у 2023 році. Це значний розвиток, адже черга замовлень і очікування компаній у Німеччині зараз перебувають у від’ємній зоні, згідно з даними Інституту економічних досліджень (ifo). У виробничому секторі індекс упав на найнижчий рівень із липня 2020 року. Замовлень стало ще менше. Це в першу чергу впливає на основні сектори німецької промисловості, але також і на сектори послуг і торгівлі. 

Економіка Польщі, з іншого боку, розвивається більш позитивно. Згідно з весняним прогнозом Європейської комісії, валовий внутрішній продукт Польщі потенційно зросте на 2,8 % у 2024 році, а це майже втричі швидше, ніж середній показник у ЄС. У другому кварталі польська економіка вже показала значне підвищення як в імпорті, так і в експорті. На багатьох маршрутах у Польщу й із Польщі кількість пропозицій вантажу в 3 кварталі також зросла порівняно з минулим роком. Це, зокрема, маршрути в Угорщину, Чехію, Францію і Німеччину. На цих маршрутах також спостерігалося зростання порівняно з минулим кварталом.

Більше пропозицій вантажу на готівковому ринку через брак ресурсів

Брак ресурсів на транспортному ринку через закриття й неплатоспроможність компаній, а також святковий період і те, що активні транспортні компанії скоротили свої автопарки через високі витрати, означає, що попит на транспортні перевезення на фрахтових біржах зростає через готівковий ринок. «Хоча кількість замовлень у німецькій економіці зменшується, потреба в транспорті залишається». «Втрата можливостей у транспортному секторі більша за спадання економіки, і це означає, що попит на фрахтових біржах залишається дуже високим у третьому кварталі», — каже Ґуннар Ґбурек, керівник відділу ділових справ TIMOCOM. «У деяких секторах попит на вантажні перевезення можна задовольнити за допомогою все ще доступних транспортних засобів, особливо якщо перевезення не вимагають сертифікатів чи спеціального обладнання. У секторах, які вимагають спеціального обладнання, наприклад холодильників, причепів для перевезення рулонів чи встановлених на вантажівці підйомників, або особливих ліцензій, усе ще спостерігається велика нестача, а додаткові ресурси отримати важко або взагалі неможливо». 

Нижча транспортна місткість і менше нових автомобілів

Зниження кількості пропозицій вільного транспорту на сайті TIMOCOM Marketplace підкреслює нестачу транспортної місткості. Кількість пропозицій вільного транспорту знизилася на 8% у 3 кварталі порівняно з тим самим кварталом попереднього року. Це відповідає показникам реєстрації нових транспортних засобів для комерційних перевезень за той самий період. Згідно з даними Федерального органу управління автотранспортом (Kraftfahrtbundesamt, KBA), кількість нещодавно зареєстрованих транспортних засобів і причепів у сегменті великовантажних автомобілів зменшилась (липень: –39,3 %, серпень: –69,5 %, вересень: –38,2 %). 

Графік пропозицій вільного транспорту в ЄС за 3 квартал

Загальне зниження кількості пропозицій вільного транспорту в 3 кварталі 2024 р. 

Ціни пропозицій і пропоновані ціни коливаються

На сайті TIMOCOM Marketplace клієнти можуть установлювати ціну для пропозиції (ціна пропозиції), а потенційні підрядчики можуть пропонувати власну ціну (пропонована ціна). За цими двома показниками можна визначити динаміку цін. У 3 кварталі тижневі ціни пропозицій для внутрішніх транспортних перевезень у Німеччині становили в середньому від 1,48 €/км до 1,83 €/км. У середньому ціна в 3 кварталі була на 14,9 % вища, ніж у тому ж кварталі попереднього року. Пропоновані ціни також зросли в 3 кварталі: транспортні компанії пропонували в середньому тижневі тарифи до 1,91 €/км у моменти найвищого попиту. 

Якщо враховувати всі європейські маршрути, найвищий середній тижневий тариф становив 1,70 €/км, що є значним зростанням порівняно з минулим роком. У середньому пропоновані ціни для міжнародних транспортних перевезень залишалися на тому самому рівні й значно перевищували показники минулого року.

Прогноз: до Різдва очікується лише незначне зменшення кількості пропозицій вантажу 

Хоча в 4 кварталі 2024 року очікується незначне зменшення кількості пропозицій вантажу, попит на транспортні перевезення залишатиметься більшим, ніж у минулому році, ураховуючи пожвавлення бізнесу в кінці року. Через нестачу транспортної місткості очікується, що співвідношення пропозицій вантажу й вільного транспорту становитиме близько 78:22 у жовтні й не впаде нижче 70:30 до й протягом грудня (див. прогноз на графіку). «Джерела в галузі споживчих товарів повідомляють, що через обмежену кількість вільних транспортних засобів очікується велике навантаження на доступний транспорт у напружені дні перед Різдвом», — каже Ґуннар Ґбурек. 

Дізнатися більше про поточну ситуацію на транспортному ринку й транспортний барометр можна тут і у звіті транспортного барометра.

Завантажте прес-реліз
На початок