09.07.2025

TIMOCOM транспортний барометр: негативні настрої незважаючи на позитивний прогноз для транспортного ринку у 2025 році? (UA)

Сезонне зниження кількості пропозицій вантажів у 4 кварталі, але значно вищі показники порівняно з минулим роком, і хороші прогнози для вантажного автомобільного транспорту в Європі.

Транспортний барометр, співвідношення вантажів у Європі

Огляд частки вантажів порівняно з попереднім роком

2024 рік завершився з невеликим сезонним спадом у кількості пропозицій вантажів, але попит на транспорт у Європі є і залишатиметься високим. Компаніям, що шукали вантажний транспорт упродовж святкового сезону, довелося сплатити більше. У 2025 році вартість вантажного автомобільного транспорту та відповідно ціни на перевезення продовжать зростати. 

До кінця року балансу між обсягом вантажів і вільним транспортом не було досягнуто: частка вантажів стабільно перевищувала 70% аж до грудня включно, що було більше за доступну вантажну місткість. Кількість пропозицій вантажів у четвертому кварталі 2024 року в Європі була на 79% вищою, ніж у тому ж кварталі попереднього року. Через величезний попит кількість пропозицій вантажів на спотовому ринку TIMOCOM Marketplace у 2024 році майже подвоїлася (+92%). За даними Transport Intelligence Ltd., попит був зумовлений такими секторами, як електронна комерція, виробництво й роздрібна торгівля, оскільки компанії поповнювали свої запаси та здійснювали міжнародні перевезення товарів. 

Транспортний ринок у Німеччині

У 2024 році в Німеччині зареєстровано на 70% більше вантажних перевезень, ніж у 2023 році. У 4 кварталі в Німеччині кількість пропозицій вантажів зросла на 59% порівняно з аналогічним періодом минулого року, незважаючи на стагнацію економіки. «Хоча деякі експедитори та перевізники й отримали прибуток від різдвяних перевезень, загалом транспортно-логістична галузь налаштована песимістично на найближчі місяці», — каже Гуннар Гбурек (Gunnar Gburek), голова відділу бізнесу TIMOCOM. За оцінками інституту ifo, лише кожна восьма німецька компанія очікує на покращення свого бізнесу у 2025 році.

Транспортний барометр, вільні вантажівки в Європі_ua

У 2024 році кількість пропозицій вільного вантажного транспорту скоротилася на 12% порівняно з 2023 роком

На 12% менше пропозицій вільного транспорту, ніж минулого року

У 2024 році кількість пропозицій вільного транспорту на платформі TIMOCOM Marketplace зменшилася на 12% порівняно з 2023 роком. Це пояснюється, зокрема, багаторічним дефіцитом водіїв, що обмежує можливості, а також зростанням витрат, які не можна перекласти на клієнтів. У минулому кварталі в жовтні, місяці підвищеного попиту, кількість вільного транспорту збільшилася на 6% порівняно з жовтнем попереднього року. Однак узагалі в четвертому кварталі на TIMOCOM Marketplace було на 3% менше вантажівок, ніж за той самий період минулого року.

За даними опитувань Німецького економічного інституту (IW), лише сім секторів економіки планують розширювати штат цього року. Серед них — експедитори, які планують збільшити кількість працівників. «Відтак, оптимістичні очікування транспортних компаній щодо поліпшення ситуації в бізнесі переважають обережні економічні настрої», — підсумовує Гуннар Гбурек.

Найбільш затребувані види автомобільного транспорту для вантажних перевезень у 2024 році

У 2024 році тентовані фури й фургони з кузовними шторами є лідерами за кількістю запитів серед транспортних засобів у вантажних перевезеннях. 60,3% пропозицій вантажів минулого року стосувалися цих типів напівпричепів. Друге місце (18,6%) посідають мегатрейлери, за якими майже впритул ідуть ізотермічні фургони й рефрижератори (13,2%).

Транспортний барометр, найпопулярніші типи причепів у Європі_ua

Найчастіше затребувані типи напівпричепів у 2024 році

Високий рівень акційних цін і цінових пропозицій перед Новим роком

Через обмежену кількість вільного транспорту вантажні перевезення стають цінним товаром. Ціни в логістичній галузі є предметом гострої конкуренції. Ціни на транспортні послуги, як і пропозиції від клієнтів і потенційних підрядників, залежать від відстані та вимог і можуть змінюватися. У четвертому кварталі це було особливо помітно. Середні тижневі ціни на транспорт в Європі з жовтня по Різдво коливалися від 1,44 євро/км до 1,74 євро/км, а протягом двох останніх тижнів грудня зросли приблизно на 20% порівняно з попередніми тижнями. Отже, тим, хто хотів відправити автомобіль із вантажем перед Різдвом або в період між святами, довелося заплатити трохи більше. У середньому по Європі пропоновані ціни зросли до 16,5% порівняно з аналогічним кварталом минулого року. У середньому ціни, які запитували перевізники, були на 18% вищими, ніж за аналогічний період минулого року. Середня ціна на транспортні послуги в Німеччині становила від 1,60 до 1,86 євро/км. Частково це пояснюється нещодавнім зростанням цін на дизель. 

Прогноз на поточний 2025 рік

У першому кварталі 2025 року очікується збереження високого попиту на транспорт на спотовому ринку, оскільки через невизначеність перспектив сторони уникають довгострокових контрактів. Прогнозується, що співвідношення між обсягом вантажів і вільним транспортом не буде нижчим за 65:35. «Через те, що Великдень цього року змістився на місяць пізніше, збільшення попиту слід очікувати не раніше квітня, що призведе до зростання частки вантажів вище 70%», — прогнозує Гуннар Гбурек із TIMOCOM. «Зі збільшенням попиту зростуть і ціни на перевезення, зокрема через значне підвищення витрат на викиди CO2 й дорожні збори». 

За прогнозами Transport Intelligence, обсяг європейських автомобільних вантажних перевезень у реальному вираженні зросте до понад 436 мільярдів євро до 2025 року, що становить 2,0%. «У цілому, ситуація в європейському транспортному секторі не така вже й погана. Проте, невідомо, чи це піде на користь німецьким логістичним компаніям, що працюють переважно на внутрішньому ринку, адже тут зараз спостерігається стагнація», — зазначає Гуннар Гбурек. 

Дізнатися більше про поточну ситуацію на транспортному ринку й останні зміни кількості вантажних пропозицій на окремих європейських напрямках також можна у звіті транспортного барометра TIMOCOM. 

Завантажте прес-реліз
На початок