Незважаючи на сильний вересень, транспортний попит залишається нижче рівня попереднього року, але на рівні 2019 року
Транспортний барометр TIMOCOM у 3-му кварталі 2023 року
Загалом вантажні пропозиції в третьому кварталі 2023 року були на 21 % нижчими за показники попереднього року. Співвідношення вантажів і транспортних засобів вирівнюється до рівня до COVID-19 у 2019 році. Збільшення попиту на транспорт у вересні призвело до підвищення середньої фрахтової ціни.
Транспортний барометр показав надзвичайно низькі та високі показники в роки COVID-19. Цього року вони знову вирівнялися на рівні 2019 року. Незважаючи на незначне відновлення у порівнянні з попередніми кварталами, транспортний ринок продовжує слабшати.
Після того як у першому кварталі цього року рівень вантажних пропозицій по всій Європі був значно нижчими за показники попереднього року (Q1 — 51 %; Q2 — 46,3 %), розрив у третьому кварталі зменшився, але все одно склав 21 %. Вересень був найсильнішим місяцем для вантажних пропозицій у цьому кварталі, але у вересні 2022 року він все ще був на 13 % нижчим за попередній рік. Кількість пропозицій у Німеччині в 3-му кварталі була на 32 % нижчою, ніж у тому ж кварталі попереднього року.
Як і очікувалося, після літньої перерви попит на транспортні потужності знову зріс. У вересні на TIMOCOM Marketplace знову відбулося значне збільшення попиту на транспорт. По всій Європі було створено на 46 % більше вантажних пропозицій, ніж у серпні. У Німеччині було створено на 57 % більше пропозицій. Співвідношення вантажу до вільного транспорту в Європі становило 64 до 36 у липні, 57 до 43 у серпні, а у вересні було найменш збалансованим: 69 до 31.
Темпи економічного розвитку призводять до зниження попиту на транспортному ринку
Незважаючи на стабілізацію інфляції, ослаблення економіки продовжує негативно впливати на транспортну галузь. Однією з причин цього є значний спад у будівельній галузі, що негативно впливає на стан замовлень для транспортних компаній. Проте обережне споживання та відсутність інвестицій у багатьох сферах також є можливими причинами того, що показники попереднього року не були досягнуті: як у приватному секторі за даними індексу споживчого клімату GfK, так і в комерційному секторі. Це підтверджує індекс ділового клімату ifo, який за останні три місяці знизився з 87,4 до 85,7, хоча очікування респондентів у вересні трохи покращилися.
Ця тенденція розвитку негативно впливає на сектор роздрібної торгівлі. За даними Федерального статистичного бюро Німеччини продажі в серпні 2023 року в реальних умовах знизилися на 1,2 % порівняно з попереднім місяцем. У порівнянні з попереднім роком зниження склало 2,3 %. Згідно з індексом споживчих цін вартість продуктів харчування зросла вище середнього на 9,0 % і разом з цінами на енергоносії зберігала високий рівень інфляції.
«У зв'язку з темпами економічного розвитку загальний попит на транспортні засоби в Європі був низьким порівняно з 2022 роком, незважаючи на те, що показники вантажних постачань минулого місяця дещо зросли», — говорить Ґуннар Ґбурек, керівник відділу ділових справ TIMOCOM. «Транспортний ринок у Німеччині діє обережно та відображає загальний темп економічного розвитку. Основними причинами цього є слабкий зовнішній попит та внутрішня економіка». Ґбурек додає, що навряд чи в цьому році ми побачимо значне збільшення попиту на транспорт. «Якщо транспортний ринок продовжуватиме розвиватися на тому ж рівні, що й у 2019 році, попит на транспортні засоби знову знизиться у четвертому кварталі 2023 року. Це здається реалістичним з огляду на економічну ситуацію в Європі та особливо в Німеччині».
Середня ціна фрахту досягла найвищого рівня цього року
Після збільшення вантажних пропозицій середня ціна фрахту за кілометр у вересні зросла на 6,5 % порівняно з попереднім місяцем. Це на 21,3 % більше, ніж у лютому цього року. Однак, незважаючи на це зростання протягом року, усі ціни залишаються значно нижче найвищих показників 2022 року, коли попит був значно вищим.
Більше вантажних пропозицій із і до Швеції
На маршруті між Німеччиною та Швецією відбулися значні зміни у вантажних пропозиціях. Зокрема, пропозиції з Німеччини до Швеції зросли на 70 % порівняно з аналогічним кварталом попереднього року. Зі Швеції до Німеччини пропозиції вантажів зросли на 38 %. В експорт Швеції входять автомобілі, деревообробна та фармацевтична продукція, а також залізо і сталь. Німеччина є провідним торговим партнером Швеції з імпорту товарів. За даними Німецько-Шведської торгової палати Німеччина за експортом займає друге місце лише в Норвегії. Імпорт та експорт також перевищили торгові показники до пандемії COVID-19. Основним імпортом із Німеччини є машинобудування та фармацевтика.
Менший попит на перевезення до Швейцарії
Попит на транспорт на численних маршрутах до Швейцарії в 3-му кварталі знизився, незважаючи на переривання залізничного транспорту через Ґоттгардський тунель, що, як очікувалося, мало призвести до збільшення автомобільного вантажного транспорту. Наприклад, на маршруті з Австрії до Швейцарії було на 55 % менше вантажних пропозицій, а з Франції до Швейцарії — на 51 % менше, ніж у попередньому кварталі. З Німеччини до Швейцарії було на 42 % менше пропозицій, ніж у попередньому році, а з Італії — на 29 % менше вантажних пропозицій. Оскільки очікується, що залізничне сполучення буде закрито протягом декількох місяців, у четвертому кварталі очікується збільшення обсягів автомобільних вантажних перевезень Швейцарією.
Також зменшилися вантажні перевезення з Бельгії та Нідерландів до Німеччини (BE—DE на 52 %; NL—DE на 25 %). Однією з причин цього є зниження внутрішнього транспорту з морських портів. Пропускна здатність контейнерів у портах ZARA продовжує знижуватися з початку року.
Про транспортний барометр TIMOCOM
Фрахтово-технологічна компанія TIMOCOM використовує транспортний барометр із 2009 року для аналізу розвитку транспортних пропозицій та попиту, що реєструє біржа вантажу, вбудована в Marketplace. Більш ніж 154,000 користувачів створюють щодня до одного мільйона міжнародних вантажних та транспортних пропозицій.